Nu har jag läst fram till kapitel 17 i Populärmusik från Vittula och det är dags att göra en feministisk analys på boken. Än så länge tycker jag att det råder stor avsaknad av kvinnokaraktärer i boken, för ofta handlar det bara om huvudpersonen Matti och hans bästa vän Niila. Den mest framträdande kvinnan har varit Niilas farmor, som hemsökte Niila efter sin död. Även Mattis syster och hennes vänner är med ibland, men aldrig som mer än just en syster eller ett gäng tuggummi-tuggande äldre tjejer.
I vissa sammanhang utesluts även kvinnor medvetet, t.ex när Mattis pappa ska berätta för honom om släktens olika fäjder och gamla bråk med andra släkter i samhället. Då lämnar hans mamma de ifred och det verkar inte heller som att systern får ta del av samma berättelser. På bröllopet som jag nämnde i förra blogginlägget sker en tydlig uppdelning av kvinnor och män, då männen tävlar i armbrytning medan kvinnorna efter en stund också vill tävla och då börjar en egen tävling. Även när en supartävling startas mellan ungdomarna i byarna runt Pajala är det bara killar som ställer upp och det framställs som självklart att det ska vara så.
Kvinnorna i boken beskrivs mycket mer utefter sitt utseende än männen och ibland uttalas kommentarer som att "vi får inte glömma släktens kvinnofolk heller, som är vackra och starka kvinnor". Dessa kommentarer uttalas alltid efter att männen en lång stund skrytit om sina (manliga) förfäders bedrifter och ibland avslutas de med att "släkten har en historia av att välja bra kvinnor att gifta sig med".
Jag tycker Populärmusik från Vittula helt misslyckas i en feministisk analys, men samtidigt förstår jag att författaren vill skildra ett samhälle som till stor del är precis lika misslyckat i sin feministiska analys som boken, men då tycker jag att någonting som pekar på ojämställdheten och säger att det inte ska vara så, borde finnas. Nu är jag inte säker på att författaren reflekterat kring hur han framställer kvinnor och män.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar